تبلیغات
3online را صفحه خانگی خود کنید افزودن به علاقه مندیها افزودن به علاقه مندیها 3online - • ماجرای خواندنی تولید خودرو پورشه/ اتومبیلی به قدمت تاریخ اتومبیل
3online
صفحه اصلی تماس با ما تبادل لینک آرشیو فروشگاه سایت ATOM RSS
  • به روز شده در:
Google PageRank

آرشیو موضوعی

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

• ماجرای خواندنی تولید خودرو پورشه/ اتومبیلی به قدمت تاریخ اتومبیل


 پورشه؛ اتومبیلی به قدمت تاریخ اتومبیل

در 19 سپتامبر 1909 فردنیاند آنتون ارنست پورشه معروف به فری پورشه، در دهکده‌ای از توابع وین به دنیا آمد. در سال 1923 پدر باید در کارخانه دایملر مشغول به کار می‌شد و آنها به همراه خانواده به اشتوتگارت نقل مکان کردند.

فری پورشه همانند پدر خود علاقه شدیدی به اتومبیل داشت و همین علاقه بود که به خلق یک شاهکار دیگر در دنیای اتومبیل‌ منجر شد.فردیناند پورشه پدر، یك طراح آلمانی‌ بود که با ارائه مدل‌های اولیه این اتومبیل به سرعت نام خود را در میان تولیدکنندگان اتومبیل مطرح کرد.

 

او دانش خود را در شرکت اتومبیل‌سازی دایملر مرسدس آلمان هم به کار گرفت و دو مدل تاریخی مرسدس‌های اسپرت «کمپرسور» را در دهه 1920 طراحی کرد. وی مدتی نیز به عنوان طراح اتومبیل در کارخانه فولکس واگن فعالیت می‌کرد. فردیناند پورشه در سال 1931 کارخانه پورشه را در اشتوتگارت تاسیس کرد تا در آن به طراحی و ساخت اتومبیل مشغول شود.

او در آغاز دهه بعد به‌طور مستقل شروع به کار کرد و پایه‌های مهم تولید اتومبیل‌های اسپرت و مسابقه‌ای با نگاه به آینده را بنا نهاد. در تاریخ اتومبیل‌سازی آلمان همچنین از وی در طراحی اتومبیل‌های فولکس واگن (فولکس قورباغه‌ای) در سال 1936 نام برده می‌شود. فری ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت. دوران جوانی او مصادف با به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر می‌خواست که آلمان سریع‌ترین اتومبیل‌ها را بسازد؛ بنابراین کارخانه‌های اتومبیل‌سازی را از کمک‌های دولتی برخوردار کرد. فردیناند پورشه پدر نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانه‌های اتویونیون و واندرر را بر عهده گیرد. در سال 1933 اولین اتومبیل پورشه با یک موتور 16 سیلندر 5/4 لیتری و شاسی آلومینیومی ساخته شد.

 

قرارداد پورشه با اتویونیون در سال 1938 به اتمام رسید و او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشین‌آلات جنگی کرد.


با پایان جنگ، پدر و پسر به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند. فرانسوی‌ها برای آزادی هرکدام از پورشه‌ها 500 هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی را می‌داد، بنابراین پسر در ماه ژوئیه 1946 آزاد شد و به اتریش بازگشت؛ ولی پدر در اسارت فرانسوی‌ها باقی ماند. فری پس از بازگشت سعی کرد تا کارخانه پدری خود را بازسازی کند، ولی از سوی نیروهای اشغالگر منع شد.


این امر باعث شد تا وی به اتریش برگردد تا با کمک خواهر خود کارخانه جدید برای ساخت پمپ آب و لوازم لوله‌کشی تاسیس کند. عقد قرارداد با برخی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی باعث شد تا فری انگیزه ساخت یک اتومبیل را پیدا کند.


اتومبیلی که بر مبنای فولکس واگن قورباغه‌ای در سال 1947 طراحی شد پورشه 356 نام گرفت. طراحی این اتومبیل را فردیناند پورشه انجام داده بود و کار تولید این مدل را پسرش فری به پایان رساند. این مدل از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک با قدرت 35 اسب بخار نیرو می‌گرفت که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود.پورشه 356 اولین اتومبیلی بود که به نام پورشه تولید می‌شد. فری در سال 1949 به اشتوتگارت برگشته و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد و برای کارخانه خود آرم شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد.

فردیناند پورشه در آن سال‌ها در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ فوت کرد. ورود به عرصه اتومبیل‌های اسپرت در آن سال با مدل «Alu Coupé» از سری 356 آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربه‌های حاصل از رقابت‌های اتومبیلرانی، امنیت اتومبیل‌های خود را بهبود ببخشد.
پورشه در سال ۱۹۶۳ اولین مدل از سری افسانه‌ای ۹۱۱ را که در مسابقات اتومبیلرانی موفقیت‌های غیرمنتظره‌ای را به‌دست آورده بود، ارائه کرد. ۹۱۱ یک اتومبیل ۶ سیلندر موتور عقب است. پورشه ۹۱۱ همیشه رقیبی سرسخت برای رقیبان در مسابقات رآلی است.در سال 1964 بود که یکی از سری‌های اسطوره‌ای؛ یعنی سری پورشه 911 به بازار آمد. در همان سال پورشه مدل «Carrera GTS Coupé» از سری 911 به‌عنوان نخستین اتومبیل با اتاق غیر فلزی را عرضه کرد. تولیدات پورشه روز به روز پیشرفته‌تر می‌شدند، خصوصیتی که امروز هم یکی از سیاست‌های تولید این شركت اتومبیل‌سازی است.

پورشه پنجمین اتومبیل‌ساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است. درست است که اتومبیل‌های شركت پورشه معمولا در تعداد کم تولید می‌شوند؛ اما عموما در میان اتومبیل‌های گران‌قیمت طبقه‌بندی می‌شوند.جدی‌ترین رقبای پورشه در آلمان ب‌ام‌و و مرسدس بنز و آئودی، و در خارج از آلمان لوتوس، جگوار و شورولت کوروت می‌باشد. مدل‌های گرانقیمت پورشه رقیب محصولات فراری، لامبورگینی و بوگاتی هستند. پورشه تا به حال 16 بار به مقام قهرمانی مسابقات لمانز Le-Mans رسیده است؛ همچنین در مسابقات رآلی پاریس داکار یکی از تیم‌های مطرح شناخته می‌شود. این کمپانی موتور مک لارن را برای مسابقات فرمول یک ساخته است.پورشه با کمپانی فولکس واگن آلمان که یکی از بزرگان جهان اتومبیل است، از آغاز روابط نزدیکی داشته است و تلاش‌های بسیاری برای همکاری بین این دو کمپانی صورت گرفته است. در سال ۲۰۰۳ فردیناند پیچ، نوه فردیناند پورشه به عنوان مدیر اجرایی فولکس واگن دو کمپانی پورشه و فولکس واگن را دو عضو از یک خانواده توصیف کرده است.

موزه پورشه که از سال 1976 برای عموم قابل بازدید است، تاریخ پورشه را از مدل‌های قدیمی و پرخاطره تا طرح‌های جدید نشان می‌دهد. برخی از مدل‌های قدیمی این اتومبیل مانند فلیتزر، هر از چندگاه در مسابقه‌ها یا جشنواره‌های اتومبیل‌های قدیمی شرکت داده می‌شوند.شركت پورشه موزه جدیدی را با معماری کاملا مدرن در محل این کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. این مجموعه در روز 31 ماه ژانویه 2009 افتتاح شد.

 موزه جدید پورشه 5600 مترمربع وسعت و 80 غرفه دارد. در موزه جدید پورشه برخی مدل‌های این خودرو که از ابتدای تاسیس کارخانه تاکنون ساخته شده‌اند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. در مجموعه اتومبیل‌های گردآوری شده در موزه پورشه نخستین اتومبیل‌های اسپرت جهان به نمایش درآمده‌اند.
امروزه کمپانی‌های بزرگی از قبیل سئات اسپانیا، دوو و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات پورشه به این کمپانی می‌فرستند.


  • برچسب ها: پورشه،  
  • دنبالک ها: +،  









درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : 3 online

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان

up / بالای صفحه